CYNK A NASZA ODPORNOŚĆ

Cynk jest mikroelementem, który większości z nas kojarzy się głównie z wpływem na wygląd oraz stan naszych włosów, skóry i paznokci. Jednak tak naprawdę pełni on w ludzkim organizmie bardzo ważną rolę, uczestnicząc w szeregu istotnych procesów biochemicznych.

Jakie właściwości ma cynk?

Przede wszystkim wchodzi on w skład ponad 80 enzymów, ale bywa także ich aktywatorem. Bierze udział w syntezie węglowodanów, białek i tłuszczów, hormonów, DNA czy RNA. Odpowiednia jego ilość warunkuje prawidłowy wzrost oraz rozwój. Ponadto cynk korzystnie oddziałuje na szereg układów naszego organizmu między innymi nerwowy, krwionośny, rozrodczy, kostny czy immunologiczny.

Cynk wspomaga leczenie reumatyzmu oraz chorób skóry takich jak trądzik, łuszczyca, odleżyny czy owrzodzenia. Dzięki niemu rany goją się lepiej, skóra zaczyna być w lepszej kondycji, paznokcie są mocniejsze, a włosy wzmocnione i mniej wypadają. Cynk reguluje również stężenie witaminy A, która także utrzymuje prawidłowy stan skóry oraz funkcjonowanie błon komórkowych, co jest jego dodatkowym atutem. Pobudza prace trzustki, wpływając na prawidłowe wydzielanie insuliny, przez co polecany jest on do wspomagania leczenia cukrzycy.

Ponadto pierwiastek ten korzystnie wpływa na płodność, gdyż u mężczyzn odpowiada za prawidłową ilość i jakość plemników, natomiast u kobiet reguluje cykl miesiączkowy. Cynk dodatkowo poprawia sprawność intelektualną, zapobiega demencji, wspomaga terapię depresji i schizofrenii. Łagodzi objawy zapalenia jelit oraz choroby wrzodowej żołądka.

Jest on zatem potrzebny do prawidłowego przebiegu bardzo wielu ważnych procesów fizjologicznych w naszym ciele.

Cynk a nasza odporność.

Mało kto pamięta o niezwykle istotnym wpływie cynku na nasz układ immunologiczny. Jego głównym działaniem jest udział w tworzeniu i przyspieszaniu dojrzewania jednych z najważniejszych komórek układu odpornościowego, zwanych limfocytami. Jeśli w naszym organizmie cynku jest zbyt mało mechanizmy odpornościowe mogą być w znacznym stopniu opóźnione i osłabione. Ponadto cynk reguluje inne powiązane z układem odpornościowym  mechanizmy takie jak obniżenie stresu oksydacyjnego, aktywację procesów regeneracji czy naturalny proces zaprogramowanej i kontrolowanej śmierci zużytych lub uszkodzonych komórek. Co więcej, niedobory tego mikroelementu sprzyjają stanom zapalnym, a to z kolei może pośrednio ułatwiać rozwój infekcji.

Naukowcy podejrzewają, że cynk może przyczyniać się również do łagodzenia i skracania czasu trwania różnego rodzaju infekcji górnych dróg oddechowych. Dzieje się tak na skutek bezpośredniego utrudnienia patogenom przyłączania się do błon śluzowych układu oddechowego. Ponadto obserwuje się rzadką zdolność cynku do hamowania namnażania się wirusów, zwłaszcza w początkowym stadium choroby.

Jakie są objawy niedoboru cynku?

Jeśli w naszym organizmie dochodzi do niedoborów cynku na skutek problemów z jego wchłanianiem, niewłaściwej diety, chorób czy też stosowanych leków możemy obserwować u siebie kilka różnych objawów takich jak na przykład zmęczenie i problemy z koncentracją, obniżenie odporności naszego organizmu, problemy ze wzrokiem. Pojawić się mogą białe plamki na paznokciach, afty, wrażliwość błon śluzowych, włosy stają się słabsze i wypadają. Wystąpić może anemia i problemy z zajściem w ciążę.

Jak uzupełnić zatem niedobory tego pierwiastka i zadbać tym samym o swoją odporność?

Warto zacząć od wprowadzenia do naszego jadłospisu produktów bogatych w cynk. Zwróćmy  uwagę na wątróbkę, pestki dyni, kakao, migdały, płatki owsiane, fasolę, zielony groszek czy sardynki. Warto rozważyć także dodatkową suplementację dobrej jakości preparatami. Uważajmy jednocześnie aby zachować umiar, gdyż również nadmiar cynku jest niekorzystny.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked