ANEMIA – JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ

Czym jest anemia? Otóż, anemia czyli inaczej niedokrwistość jest schorzeniem wywołanym przez różnego rodzaju zaburzenia dotyczące krwi. Mogą one dotyczyć zbyt niskiego poziomu hemoglobiny, zmniejszony hematokryt, obniżona liczba czerwonych krwinek. Anemia wynikać może z powodu niedoborów (żelaza, kwasu foliowego lub witaminy B12), z chorób przewlekłych, restrykcyjnej diety, utraty dużej ilości krwi, a nawet przyjmowania niektórych leków.

Jak rozpoznać anemię?

Objawy anemii nie są charakterystyczne, dlatego często są mylone z przemęczeniem, przepracowaniem oraz życiem w ciągłym stresie i pośpiechu. Pojawia się osłabienie, zmniejszona tolerancja wysiłku, bladość skóry, bóle i zawroty głowy. Odczuwać możemy duszności, kołatanie serca, zaburzenia koncentracji. Nasza skóra staje się sucha, włosy nadmiernie wypadają, a paznokcie łamią. Częstym problemem są również zajady w kącikach ust. Może wystąpić, choć rzadko mrowienie i drętwienie stóp lub dłoni. Jesteśmy bardziej podatni na infekcje.

Na wystąpienie anemii szczególnie narażone są kobiety w wieku rozrodczym oraz w trakcie ciąży. W grupie ryzyka znajdują się także osoby starsze i przewlekłe chore. Szczególnie mówimy tutaj o pacjentach z reumatoidalnym zapaleniem stawów, chorobami nerek, wątroby czy tarczycy, nowotworami, chorobami jelit oraz schorzeniami autoimmunologicznymi.

Jakie mogą być jej przyczyny?

Najczęściej anemia wynika z niedoborów żelaza, pierwiastka, który stanowi podstawowy element budowy hemoglobiny. Hemoglobina jest czerwonym barwnikiem krwi znajdującym się w erytrocytach, którego podstawową funkcją jest transport tlenu i dwutlenku węgla. Dlatego właśnie żelazo jest odpowiedzialne za prawidłową budowę oraz funkcjonowanie czerwonych krwinek. Może się ona pojawić również na skutek niedoborów kwasu foliowego lub witaminy B12.

Do anemii może doprowadzić znaczna utrata krwi, choroby przewlekłe i zakaźne, infekcje bakteryjne, wirusowy oraz grzybicze. Winne mogą być pasożyty obecne w naszym organizmie, nadużywanie alkoholu i niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Bardzo często anemia pojawia się u kobiet w trakcie ciąży. Szczególnym przypadkiem jest anemia wywołana przez uwarunkowania genetyczne wpływające na hemoglobinę i budowę czerwonych krwinek.

W jaki sposób diagnozujemy anemię?

W przypadku podejrzenia anemii w pierwszej kolejności wykonujemy badania krwi, sprawdzając poziom hemoglobiny. Zakresy prawidłowych stężeń hemoglobiny mogą różnić się między sobą w zależności od laboratorium wykonującego badanie, jednak uznaje się, iż u osób dorosłych dla kobiet norma wynosi 12,0-16,0 g/dl a dla mężczyzn 14,0-18,0 g/dl. Jeśli hemoglobina jest obniżona, lekarz zleca kolejne badania.  Ważnymi parametrami są poziomy żelaza i kwasu foliowego, stężenia ferrytyny, witaminy B12 i transferryny. W zależności od wyników lekarz podejmuje decyzję o rozpoczęciu leczenia. Jednak sami możemy i powinniśmy zadbać o to, aby do rozwoju anemii nie dopuścić, a jeśli już się pojawi skutecznie z nią walczyć.

Jak zapobiegać anemii?

Po pierwsze zwróćmy uwagę na naszą dietę. Czy aby na pewno dostarczamy odpowiednią ilość ważnych składników odżywczych? Ponieważ najczęstszą przyczyną anemii jest niedobór żelaza planując swoje posiłki powinniśmy zadbać szczególnie o produkty bogate w ten pierwiastek. To jednak nie wszystko. Pamiętać musimy o tym, iż żelazo wchłania się bardzo trudno, dlatego ważna jest postać spożywanego żelaza oraz czynniki ograniczające i poprawiające jego przyswajalność.  

F

Żelazo w produktach spożywczych podzielić możemy na tak zwane żelazo hemowe, znajdujące się w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego i trudniej przyswajalne niehemowe, pochodzące z produktów roślinnych. Warto mieć na uwadze, iż obecność witaminy C, kwasów organicznych (jabłkowego, winowego) i białek zwierzęcych wielokrotnie zwiększa wchłanianie żelaza, a duża ilość błonnika pokarmowego, kawa, herbata, kakao i produkty mleczne znacznie to utrudniają.

Poza żelazem w diecie osób cierpiących na anemię znaleźć się powinny witaminy z grupy B, głównie kwas foliowy i witamina B12. Jadłospis powinien być urozmaicony i bogaty w naturalne, niskoprzetworzone produkty. Żelazo znajdziemy między innymi w mięsie zwłaszcza wołowinie oraz wieprzowinie, w podrobach, jajach, zielonych warzywach, fasoli, grochu, soczewicy, natce pietruszki, burakach, kaszy gryczanej, pestkach dyni i słonecznika.

Żelazo w kapsułkach.

Czasem zdarza się jednak, iż sama zmiana diety nie wystarcza. Sięgnąć możemy wtedy po specjalne formy żelaza w kapsułkach o zwiększonej wchłanialności i odpowiednio dobranych dawkach. Osoby ceniące sobie bardziej naturalną formę preparatów wybrać mogą na przykład preparaty z wyciągami z buraka, idealnie uzupełniające terapię. Pamiętajmy jednak, iż przy znacznych niedoborach tego pierwiastka lekarz w pierwszej kolejności zaordynuje nam zapewne leki z żelazem na receptę, aby szybko uzupełnić jego braki.

Anemia wbrew pozorom jest poważnym schorzeniem i nie wolno jej bagatelizować.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked