SPOSOBY NA JESIENNO-ZIMOWĄ CHANDRĘ

Jesienią i zimą wiele osób narzeka na pogorszenie nastroju, złe samopoczucie, uczucie zrezygnowania oraz braku motywacji. Dni są coraz krótsze, temperatura spada a niewielka ilość słońca potrafi mocno dać się we znaki. W naszym organizmie podnosi się poziom melatoniny przez co jesteśmy bardziej ospali i apatyczni, a spada ilość tzw. hormonów szczęścia. Dzieje się tak ponieważ to właśnie światło słoneczne wpływa na wydzielanie tych hormonów oraz neuroprzekaźników.

To wszystko skutkuje zatem jesienno-zimową chandrą z którą możemy jednak walczyć!

Co wpływa na nasz nastrój w jesienno-zimowe dni?

Jak już wcześniej wspominaliśmy na obniżenie naszego samopoczucia w okresie jesienno-zimowym ma wpływ głównie zależna od dostępu do światła słonecznego gospodarka hormonalna w naszym organizmie. Niezwykle ważna jest produkowana w mózgu serotonina, czyli neuroprzekaźnik odpowiedzialny za dobry nastrój. Niestety przy niedostatecznej dostępności promieni słonecznych jej stężenie spada, a wzrasta ilość melatoniny, zwanej hormonem snu.

Ponadto brak słońca przekłada się również na ilość witaminy D wytwarzanej w naszym ciele. To właśnie niedobór tej witaminy powodować może znaczne osłabienie organizmu, przewlekłe zmęczenie, a nawet stany depresyjne. Naukowcy twierdzą, iż witamina D wpływa na uwalnianie dwóch kluczowych dla naszego samopoczucia hormonów-serotoniny i dopaminy. Jesteśmy przygnębieni, rozdrażnieni, mamy wahania nastroju. Często pojawia się również uczucie lęku.

Jak sobie radzić z jesienno-zimową chandrą?

Po pierwsze przydatny będzie magnez. Oczywiście w duecie z witaminą B6. Gdy się przepracowujemy, jesteśmy spięci i zestresowani, pijemy duże ilości kawy w naszym organizmie bardzo szybko dochodzi do sytuacji, w której zaczyna brakować magnezu. Jego niedobory objawiać się mogą problemami z zasypianiem, rozdrażnieniem, zaburzeniami o charakterze depresyjnym. Pojawić się mogą bóle głowy, jak również skurcze i mrowienia nóg.

Zatem, aby poprawić samopoczucie i mieć więcej energii powinniśmy dostarczać do naszego ciała odpowiednie ilości magnezu. Możemy wybrać dobrej jakości suplementy diety zawierające dobrze przyswajalną formę magnezu lub wzbogacić naszą dietę w produkty spożywcze bogate w ten pierwiastek takie jak kakao, kasza gryczana, nasiona roślin strączkowych czy orzechy.

Co jeszcze możemy zastosować?

Kolejnym istotnym składnikiem wspomagającym walkę ze złym samopoczuciem jest aminokwas – L-tryptofan. Dlaczego? Otóż związek ten jest niezbędny do produkcji wspomnianej wcześniej serotoniny, neuroprzekaźnika regulującego nasz nastrój. L-tryptofan należy do grupy aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć i musimy go dostarczać w diecie.

L-tryptofan pomóc nam może w leczeniu stanów depresyjnych, zaburzeń nastroju, bezsenności, poprawi odporność organizmu oraz wyreguluje przemianę materii. Warto zatem rozważyć jego suplementację w okresie jesienno-zimowym.

Pomocne będą także preparaty ziołowe.

Gdy dopada nas chandra i apatia sięgnijmy po dodające energii oraz poprawiające humor preparaty ziołowe. Najbardziej znany ze swojego działania przeciwdepresyjnego jest dziurawiec. Napary oraz wyciągi z dziurawca zawierają związek zwany hiperycyną, która wpływa na wzrost serotoniny w ośrodkowym układzie nerwowym. Dzięki temu polepsza nastrój, uspokaja, poprawia pamięć oraz koncentrację.

Pamiętajmy jednak, iż dziurawiec może zwiększać wrażliwość skóry na światło słoneczne oraz obniżać skuteczność niektórych leków między innymi doustnych środków antykoncepcyjnych, leków na nadciśnienie czy przeciwzakrzepowych.

Kolejną cenna rośliną zwiększającą odporność na stres jest melisa lekarska. Preparaty z melisą zmniejszają napięcie, poprawiają nastrój, ułatwiają zasypianie. Cenne właściwości uspokajające wykazuje również lawenda. Pozyskiwany z niej olejek eteryczny wpływa korzystnie na nasz układ nerwowy. Dzięki temu zapach lawendy wycisza, odpręża, łagodzi stres.

Wykorzystajmy również niezwykłe właściwości adaptogenów.

Dobrze sprawdzić się mogą tak zwane naturalne adaptogeny. Dzięki nim poprawia się wytrzymałość organizmu, podnosi odporność, jesteśmy bardziej wydajni w pracy. Polepsza się nasz nastrój oraz zdolności intelektualne. Przywracają równowagę naszego ciała. Przykładami adaptogenów są Ashwagandha, Żeń-Szeń, Różeniec Górski, Gotu Kola, Reishi czy Maca.

Nie dajmy się więc jesienno-zimowej chandrze. Wysypiajmy się, relaksujmy, spotykajmy z przyjaciółmi. Wykorzystajmy sprawdzone sposoby, które dodadzą nam energii oraz poprawią nasze samopoczucie!

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked