NADCIŚNIENIE – JAK Z NIM WALCZYĆ

Według Światowej Organizacji Zdrowia nadciśnienie tętnicze i powikłania z nim związane są jedną z najczęstszych przyczyn umieralności na świecie. Choć problemy z ciśnieniem dotykają osób w każdym wieku, to najczęściej dotyczą one osób dorosłych. Szacuje się, iż problem ten obejmuje około 40% mieszkańców kuli ziemskiej powyżej 25 roku życia.

Nadciśnienie tętnicze zaliczane jest do chorób cywilizacyjnych, a wzrost zachorowalności ma związek przede wszystkim z dietą, ciągłym stresem, spożywaniem alkoholu, paleniem tytoniu i mała aktywnością fizyczną. Niestety liczba chorych drastycznie rośnie, dlatego powinniśmy zadbać o prawidłową profilaktykę.

Po pierwsze regularna aktywność fizyczna.

Regularny wysiłek fizyczny powoduje, iż sprawność naszego organizmu utrzymywana jest na właściwym poziomie. Modyfikacja stylu życia jest niezwykle ważnym niefarmakologicznym elementem leczenia nadciśnienia, o którym niestety bardzo często zapominamy.

Podczas aktywności fizycznej wzrasta częstotliwość skurczów serca, zwiększa się objętość wyrzutowa i pojemność minutowa. Po zakończeniu wysiłku wymienione parametry szybko spadają, a ciśnienie tętnicze obniża się poniżej wartości przedwysiłkowej i utrzymuje przez kilka godzin. Szacuje się, iż regularne treningi obniżają ciśnienie skurczowe o 4-8 mm Hg i rozkurczowe o 2-6 mm Hg, we wszystkich grupach wiekowych. Osoby cierpiące na nadciśnienie powinny po konsultacji z lekarzem koniecznie wybrać dogodną dla siebie formę aktywności fizycznej.

Niezbędna jest także prawidłowa dieta.

Tutaj szczególną uwagę należy zwrócić na nadmierne spożycie soli. Jej dzienna zalecana norma wynosi 6 gram na dobę, tymczasem statystyki mówią iż przeciętny człowiek spożywa aż 15 gram soli dziennie. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy ile soli znajduje się w produktach spożywczych, które codziennie spożywamy.

Czytajmy więc etykiety i eliminujmy przesolone wędliny, sery, gotowe sosy, przyprawy w których głównym składnikiem jest sól, kostki rosołowe, chipsy, słone paluszki i orzeszki, konserwy. Podczas przygotowywania posiłków zamieńmy sól na zioła i czosnek. Warto także kupić specjalną sól z obniżona zawartością sodu.

Co jeszcze jest ważne?

Poza ograniczaniem sodu w naszej codziennej diecie należy zadbać o prawidłową podaż potasu. Potas eliminuje sód z naszego organizmu, przez co ogranicza zatrzymywanie wody w organizmie, które z kolei może podnosić ciśnienie krwi.

Powinniśmy również eliminować potrawy podwyższające poziom cholesterolu. Ograniczamy tłuszcze zwierzęce, spożywamy więcej drobiu oraz ryb, pamiętamy o odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego. Używamy produktów pełnoziarnistych i niskotłuszczowego nabiału.

Bardzo istotne jest wyeliminowanie używek, takich jak alkohol czy papierosy.

Jakie zioła i witaminy mogą nam pomóc w regulacji ciśnienia tętniczego?

Aby z powodzeniem prowadzić walkę z nadciśnieniem zadbać musimy o właściwy poziom witaminy C oraz witaminy D. Przeprowadzone badania pokazują zależność niedoborów witaminy D, a pojawianiem się nadciśnienia zwłaszcza u kobiet przed menopauzą. Z kolei witamina C zapobiega uszkodzeniom układu krwionośnego, a regularne jej stosowanie i wzrost stężenia we krwi powoduje spadek ciśnienia skurczowego i rozkurczowego.

Kolejnym naturalnym pomocnikiem jest czosnek. Regularnie stosowany obniża ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko wylewu czy udaru. Ponadto zawarte w nim składniki aktywne zapobiegają powstawaniu zakrzepów w ścianach tętnic.

Warto również skorzystać z dobroczynnych właściwości ziół. Preparaty z kwiatostanów głogu będą obniżały ciśnienie krwi, a ekstrakty z owoców wspomagały krążenie i poprawiały przepływ tlenu w sercu. Szyszki chmielu będą koić nerwy i stres, a tym samym lekko obniżać ciśnienie.

Preparaty z jemioły natomiast rozszerzają naczynia krwionośne, uspokajają oraz regulują ciśnienie. W ziołowych mieszankach zalecanych przy nadciśnieniu znajdziemy także ziele ruty, która poprawia elastyczność naczyń krwionośnych, działa uspokajająco i rozkurczowo.  

Pamiętajmy aby nie bagatelizować problemów ze zbyt wysokim ciśnieniem krwi!
Bibliografia:
  1. Aleksandra Baszczuk,  Zygmunt Kopczyński,  Katarzyna Musialik: Rozpowszechnienie nadciśnienia tętniczego na świecie i w Polsce; Forum Zaburzeń Metabolicznych 2014, tom 5, nr 4, 141–147
  2. Ewa Mazurek, Aleksandra Rutz-Danielczak, Janusz Tarchalski, Andrzej Tykarski: Trening fizyczny w pierwotnym nadciśnieniu tętniczym; nadciśnienie tętnicze rok 2012, tom 16, nr 5, 271–280.
  3. Bartosz Krzowski, Anna E. Platek, Anna Rys, Karolina Semczuk, Marcin Kotkowski, Anna Szyderska, Paweł Legosz, Filip M. Szymanski, Krzysztof J. Filipiak: Związek pomiędzy poziomem witaminy D i nadciśnieniem tętniczym u kobiet z grupy bardzo wysokiego ryzyka choroby sercowo-naczyniowej; Nadciśnienie Tętnicze w Praktyce 2016;2(1-2):64-69

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked