KWAS DHA – DLACZEGO JEST TAK WAŻNY

Coraz więcej i coraz częściej mówi się o znaczeniu długołańcuchowych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych na nasze zdrowie. Szczególnie ważnym dla organizmu człowieka jest należący do grupy kwasów omega-3 kwas dokozaheksaenowy (DHA), który to wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, odpornościowego oraz sercowo-naczyniowego. 

Gdzie znaleźć możemy kwas DHA?

Najlepszym i najbardziej znanym źródłem kwasu DHA są tłuste ryby morskie, między innymi łosoś czy makrela oraz oleje roślinne, zwłaszcza olej lniany i rzepakowy. Ponadto zawierają go orzechy włoskie, algi, owoce morza czy siemię lniane. Ponieważ nie może być on syntetyzowany przez nasz organizm, dlatego też powinniśmy spożywać go w odpowiednich ilościach. Warto zatem uzupełnić jego niedobory odpowiednimi suplementami.

DHA a układ nerwowy.

Kwas DHA jest bardzo ważnym składnikiem strukturalnym tkanki nerwowej. Stanowi on do 60% sumy kwasów tłuszczowych w fosfolipidach neuronów. Wspomaga ukrwienie naszego mózgu, wspiera przepływ bodźców nerwowych i działanie neuroprzekaźników serotoniny oraz dopaminy, odpowiedzialnych między innymi za dobre samopoczucie. Przeprowadzone badania pokazują, iż odpowiednia podaż kwasu DHA u osób starszych obniża ryzyko rozwoju demencji i choroby Alzheimera. To jednak nie wszystko. Dodatkowo jest on niezwykle cenny w profilaktyce oraz leczeniu depresji, a uzupełnienie terapii zaburzeń psychicznych i chorób układu nerwowego kwasami omega-3 okazuje się szczególnie skuteczne.

Kwas DHA a ciąża.

W okresie ciąży kwas dokozaheksaenowy jest potrzebny nie tylko ze względu na prawidłowy rozwój mózgu i wzroku u płodu. Ma on bowiem swój udział w utrzymaniu ciąży oraz zapobiega przedwczesnemu porodowi. Dodatkowo zmniejsza ryzyko alergii, astmy, cukrzycy typu I czy nadciśnienia tętniczego. Natomiast dzięki regulacji przekaźnictwa nerwowego pomaga w walce z wahaniami nastroju.

Największe zapotrzebowanie na kwas DHA ma miejsce w II i III trymestrze ciąży. Dlaczego? Dzieje się tak ponieważ właśnie wtedy następuje szczególnie intensywny rozwój układu nerwowego dziecka, narządów mowy i wzroku. Kwasy omega-3 wpływają na płynność błon komórkowych, czynność enzymów i syntezę eikozanoidów, czyli związków spełniających wiele istotnych funkcji metabolicznych. Dlatego też, kobiety w ciąży powinny zwrócić szczególną uwagę wybierając dla siebie odpowiedni preparat zawierający kwasy DHA na odpowiednie, rekomendowane dawki.

Do czego jeszcze nasz organizm potrzebuje kwasu DHA?

Kwasy tłuszczowe omega-3 nie bez powodu często nazywane są „niezbędnymi”. Poza korzystnym wpływem na układ nerwowy odgrywają rolę w funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego i odpornościowego. Ponadto pomagają w stabilizacji równowagi hormonalnej, przynoszą ulgę w chorobach reumatycznych, regulują ciśnienie krwi i przeciwdziałają odkładaniu się blaszek miażdżycowych, co chroni przed zawałem serca. Co ciekawe wpływają również na prawidłową gospodarkę wapniową oraz gęstość kości.

Bibliografia:
  1. KATARZYNA MARCINIAK-ŁUKASIAK: ROLA I ZNACZENIE KWASÓW TŁUSZCZOWYCH OMEGA-3; ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 6 (79), 24 – 35
  2. Piotr Socha: Suplementacja DHA w krytycznych okresach życia – jak w praktyce realizować polskie  i międzynarodowe zalecenia; STANDARDY MEDYCZNE /PEDIATRIA, 2013, T. 10 521-526
  3. Paulina Sicińska, Edyta Pytel, Joanna Kurowska, Maria Koter-Michalak: Suplementacja kwasami omega w różnych chorobach; Postepy Hig Med Dosw, 2015; 69: 838-852

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked