BETA KAROTEN-DLA ZDROWIA SKÓRY

Substancją, którą warto zażywać przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego jest beta-karoten, należący do grupy związków nazywanych karotenoidami. Są to naturalne barwniki, które nadają zarówno roślinom, jak i zwierzętom zabarwienia od żółtego do czerwonego. Najbardziej znanymi karotenoidami, poza beta-karotenem są między innymi luteina, zeaksantyna i likopen. To naturalne antyoksydanty, więc jedną z ich funkcji jest zabezpieczanie przed reaktywnymi formami tlenu. Dzięki temu chronią przed wieloma chorobami, między innymi przeciwdziałają rozwojowi nowotworów i miażdżycy.

Z czym kojarzy nam się beta-karoten?

Większości z nas od razu przychodzi na myśl pomarańczowy kolor marchewki. Nie bez powodu, w końcu jest ona przecież jednym z bogatszych jego źródeł. Beta-karoten powinien być obecny w naszej codziennej diecie, gdyż nasz organizm potrzebuje go do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, układu pokarmowego i odpornościowego. Pozytywnie wpływa na wygląd i kolor skóry, włosów oraz paznokci. Jest on prowitaminą witaminy A.

Beta-karoten a piękna opalenizna

Dodatkowa suplementacja beta-karotenu przed wakacjami to nie tylko sposób na trwałą, piękną opaleniznę, ale i ochrona przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA oraz UVB. Oczywiście nie zastąpi on kosmetyków z wysokim filtrem przeciwsłonecznym, jednak znacznie obniża wrażliwość skóry na słońce i minimalizuje ryzyko poparzenia. Co więcej, beta-karoten może uchronić nas przed nieestetycznymi przebarwieniami posłonecznymi, będącymi efektem intensywnych kąpieli słonecznych. Ponadto związek ten wykazuje właściwości odmładzające – pobudza skórę do wytwarzania nowych włókien kolagenowych. Dzięki temu opóźnia pojawianie się zmarszczek, a skóra wygląda zdrowiej i młodziej.

To jednak nie wszystko.

Ta niezwykła cząsteczka doskonale reguluje pracę gruczołów łojowych. Beta-karoten stosowany przez osoby borykające się z problemem cery trądzikowej zmniejsza u nich skłonność do pojawiania się zmian zapalnych oraz ogranicza nadmierne przetłuszczanie. Wzmacnia płytkę paznokci i poprawia gęstość oraz blask włosów.

Jakie jeszcze właściwości ma beta-karoten?

Jest on również bardzo ważny dla naszych oczu. Dlaczego? Otóż obniża ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej i poprawia ostrość widzenia, szczególnie po zmroku. Ma pozytywny wpływ na układ krążenia. Dzięki zdolności do obniżania poziomu cholesterolu i korzystnemu działaniu na serce wspomaga profilaktykę zmian miażdżycowych, zawału serca czy udaru mózgu.

Beta-karoten jest niezwykle cenny dla naszego ciała. Dostarczać go powinniśmy przede wszystkim w codziennej diecie jedząc warzywa i owoce takie jak pomidory, papryka, marchew, dynia, brzoskwinie, morele czy pomarańcze. Warto sięgnąć także po sprawdzone suplementy zawierające prowitaminę A. Pamiętajmy jednak, iż nie powinny stosować ich kobiety w ciąży, a wakacyjną suplementację należy rozpocząć co najmniej dwa tygodnie przed planowanym urlopem.

Bibliografia:

Agnieszka Gryszczyńska, Bogna Gryszczyńska, Bogna Opala: Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki; Postępy Fitoterapii 2/2011, s. 127-143

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked