UPORCZYWE ZAPARCIA – JAK SOBIE Z NIMI PORADZIĆ

Coraz więcej osób boryka się z bolączką zaparć. Dolegliwość ta dotyczy zarówno dorosłych, osób starszych jak i dzieci. Zaparcie, jest to wydłużające się zaleganie nadmiernie zagęszczonej treści jelitowej w końcowych odcinkach przewodu pokarmowego. Dla wielu pacjentów stanowi ono niezwykle kłopotliwy i wstydliwy problem, któremu często towarzyszą wzdęcia i bóle brzucha. Zaparcia mogą mieć charakter przypadkowy i wynikać z silnego stresu, zmiany diety czy przebytej podróży. Jednak gdy stan taki często się powtarza lub trwa dłuższy czas nie wolno go bagatelizować.

Jakie są przyczyny występowania tej przypadłości? 

Najczęściej winne jest tempo naszego życia. Nieregularne posiłki, przewlekły stres, przepracowanie, siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej i zła jakość naszej żywności. Pijemy zbyt mało wody, a w naszej codziennej diecie brakuje odpowiedniej ilości błonnika. To jednak nie jedyni winowajcy. Zaparcia mogą towarzyszyć także różnym chorobom takim jak cukrzyca, niedoczynność tarczycy, nowotwory, schodzenia neurologiczne czy hemoroidy. Również niektóre leki w tym preparaty przeciwbólowe, przeciwdepresyjne, przeciwpadaczkowe, środki antykoncepcyjne i obniżające ciśnienie krwi mogą powodować ów problem. 

Co robić aby unikać zaparć? Jakie zmiany wprowadzić?

Po pierwsze zadbajmy o naszą dietę. Jedzmy małe porcje, regularnie. To podstawa! W codziennym jadłospisie powinna znaleźć się również odpowiednia ilość błonnika pokarmowego. Spożywajmy pełnoziarniste pieczywo, grube kasze i warzywa. Ponadto do posiłków możemy dodać gotowe mieszanki włókien roślinnych zawierające nasiona oraz łuski babki płesznik i babki jajowatej. Dobrze działa także siemię lniane.

Po drugie w prawidłowej perystaltyce jelit i przy właściwym trawieniu ogromną rolę pełni nasza flora bakteryjna.  Jedzmy zatem fermentowane produkty: jogurty, kefiry, kiszoną kapustę czy ogórki. Dodatkowo sięgajmy co jakiś czas po suplementy diety kryjące w swoim składzie drogocenne szczepy probiotyczne.

Pamiętajmy o wodzie! Należy pić wodę niegazowaną w ilości co najmniej 2 litry dziennie. Niedostateczne nawodnienie organizmu nie tylko zwiększa ryzyko uciążliwych zaparć ,ale powodować może bóle i zawroty głowy, osłabienie czy znużenie.

Bądźmy oprócz tego bardziej aktywni. Ruch pobudza nasze jelita do pracy. Zamieńmy wylegiwanie się przed telewizorem na spacer. Ćwiczmy mięśnie brzucha.

Jakie preparaty możemy zastosować gdy pojawią się zaparcia?

Sięgnąć możemy po preparaty dostępne w postaci tabletek, syropów lub naparów. Pomocna jest tutaj kora kruszyny zawierająca antrazwiązki drażniące zakończenia nerwowe w jelitach co pobudza ich perystaltykę oraz ekstrakty z aloesu „zatrzymujące” wodę w jelitach. Przeczyszczająco działa także dobrze znany senes i rzewień. Musimy jednak pamiętać, iż ze względu na ryzyko zaburzeń elektrolitowych i działania drażniącego środki te mogą być zażywane jedynie doraźnie do krótkotrwałego leczenia. Ponadto przy dłuższym stosowaniu „rozleniwiają” one nasze jelita, a problem zaparć nasila się.

Bardzo dobrze sprawdzają się także tak zwane środki osmotyczne do których zaliczamy laktulozę oraz makrogole. Zwiększają ilość wody w jelicie grubym, pobudzają jego perystaltykę i zmiękczają masy kałowe. Co więcej, nie działają drażniąco i mogą być wykorzystywane do przewlekłego leczenia.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked