A MOŻE BY TAK POPRAWIĆ TRAWIENIE…

Trawienie jest jednym z ważniejszych procesów zachodzącym w organizmie człowieka. Spożywane przez nas produkty za pośrednictwem enzymów trawiennych są rozkładane na mniejsze cząsteczki, aby mogły zostać wchłonięte i przyswojone przez organizm. Proces trawienia rozpoczyna się już w jamie ustnej, w której wstępnie trawione są węglowodany. Później wkraczają kolejne enzymy trawienne wydzielane na różnych odcinkach przewodu pokarmowego. Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy jak istotny jest to proces do momentu, aż pojawią się dolegliwości takie jak bóle żołądka, zgaga, uczucie pełności, zaparcia i biegunki.  Mogą być one spowodowane zarówno niedostateczną produkcją soków trawiennych czy chorobami przewodu pokarmowego, ale i wynikać ze złej diety oraz stresu.  Jeśli objawy niestrawności pomimo zastosowania kilku „zasad dobrego trawienia” się utrzymują warto powiedzieć o tym swojego lekarzowi, ponieważ symptomy ze strony układu pokarmowego mogą świadczyć o zachodzącym w naszym ciele procesie chorobowym.

Zasady zdrowego trawienia.

Jak już wcześniej wspomniałam trawienie zaczyna się w jamie ustnej. I tu u wielu osób pojawia się problem. Zamiast dokładnie rozgryźć to co jemy, połykamy zbyt duże kawałki pokarmu obciążając kolejne odcinki przewodu pokarmowego.  Zatem aby uniknąć późniejszego uczucia pełności czy wzdęć jedzmy powoli dokładnie przeżuwając każdy kęs. Dodatkowo postawmy na jakość tego co jemy, nie na ilość. Jedzmy mniejsze porcje ale regularnie.  Starajmy się, aby nasze posiłki nie były zbyt tłuste, ciężkostrawne czy wysoko przetworzone. W ciągu dnia pijmy duże ilości wody niegazowanej oraz herbat i naparów ziołowych. Istotny jest również sposób przyrządzania posiłków.

Ograniczmy ilość soli, a pokochajmy aromatyczne przyprawy. Nasze jedzenie będzie dzięki temu nie tylko smaczniejsze, ale dodatek m.in. kminku, tymianku, rozmarynu, oregano, kurkumy czy imbiru będzie znakomicie wspomagać procesy trawienne. Obecność na stole suszonych śliwek, awokado, borówek, karczochów czy oliwek pomoże także przy problemach związanych z jelitami. Pamiętajmy także o probiotykach, ponieważ prawidłowa flora bakteryjna w jelitach jest bardzo istotna.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej.

 Ruch i regularne ćwiczenia poprawiają trawienie. Przyspieszają przemianę materii, wpływają na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Wybierz formę aktywności która Tobie pasuje mogą to być treningi na siłowni, zajęcia fitness czy po prostu spacery.

Co jeszcze może poprawić nasze trawienie?

Czasem pomimo dobrych chęci i stosowania zasad zdrowego żywienia, w czasie Świątecznego przejedzenia lub nadmiernego stresu oraz przepracowania pojawiają się u nas objawy związane z nieprawidłowym trawieniem. Sięgnąć możemy wtedy po produkty nasilające wydzielanie enzymów trawiennych, działające rozkurczowo i rozluźniająco, usuwające gazy oraz nieprzyjemne uczucie pieczenia w żołądku. Mamy do wybory różnego rodzaju krople, tabletki, zioła do sporządzania aromatycznych naparów.  

Na jakie składniki w owych preparatach zwrócić uwagę?

 Przede wszystkim ważny jest ostropest plamisty i pozyskiwana z jego nasion sylimaryna. Ma właściwości odtruwające, żółciopędne i żółciotwórcze, działa przeciwzapalnie oraz rozkurczowo. Wspomaga pracę wątroby oraz pomaga w jej regeneracji. Bardzo dobry dla wątroby jest również wyciąg z ziela karczocha, który dzięki zawartości cynaryny dodatkowo stymuluje procesy metaboliczne. Dobrze aby preparat wspomagający trawienie miał w swoim składzie witaminy z grupy B, zwłaszcza witaminę B3 biorącą udział w procesie przemiany węglowodanów, tłuszczów i białek. Wydzielanie żółci nasilają ponadto zioła takie jak dziurawiec, mięta pieprzowa, nagietek. Czynność żołądka pobudza lawenda, kozieradka czy melisa. Jeśli natomiast często mamy uczucie wzdęcia po jedzeniu sięgnijmy po rumianek, kminek, koper włoski czy anyż. A osłonowo na cały przewód pokarmowy działa siemię lniane.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked