RÓŻENIEC GÓRSKI – NATURALNY „ENERGETYK”

Różeniec górski (Rhodiola rosea L.) jest zieloną rośliną o mięsistych liściach występującą głównie na obszarach okołobiegunowych.

W Polsce znaleźć ją możemy na terenach parków narodowych w Tatrach, Bieszczadach i Sudetach.  Surowcem wykorzystywanym w medycynie jest korzeń oraz kłącze, którego różany zapach pojawiający się po przełamaniu oraz różowe zabarwienie odpowiadają za nazwę gatunku. 

             Różeniec górski od setek lat stosowana jest jako lek zwiększający wytrzymałość oraz odporność organizmu, poprawiający wydolność fizyczną i psychiczną. Dziś wiemy, że działa on także przeciwdepresyjnie, przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie. Niezwykle dobrze łagodzi stres. Nazywamy go więc adaptogenem, ponieważ uodparnia, normalizuję, jak również usprawnia funkcjonowanie naszego ciała.

Za to działanie odpowiedzialne są charakterystyczne dla tego gatunku związki czynne nazywane rozawinami oraz salidrozyd – dlatego przy wyborze suplementu diety w skład którego wchodzą wyciągi z Rhodiola warto zwrócić uwagę na standaryzację produktu na owe substancje. Ponadto Różeniec zawiera fitosterole, flawonoidy, fenolokwasy czy proantocyjanidyny.

            Co ciekawe działanie farmakologiczne wyciągów z Różeńca górskiego jest udokumentowane badaniami naukowymi, prowadzonymi już od końca XX wieku. Potwierdzają one wpływ psychostymulujący, kardioochronny, antyoksydacyjny, przeciwbakteryjny, cytotoksyczny.

O Różeńcu górskim najczęściej mówi się w kontekście zaburzeń układu nerwowego.

Ekstrakt z tej rośliny oddziałuje na poziom serotoniny – hormonu podwzgórza odpowiedzialnego za regulację snu, kontrolę nastroju czy apetyt – oraz na poziom dopaminy i noradrenaliny w mózgu. Owe neuroprzekaźniki odpowiadają za czuwanie, koncentrację, uwagę, lęk, agresję, procesy uczenia się oraz zapamiętywania.

Wymienione powyżej mechanizmy potwierdzają, iż Rhodiola podnosi odporność na stres, cofa objawy zmęczenia, wyostrza spostrzegawczość.

Obserwuje się także wzrost wydolności fizycznej, poprzez zwiększenie aktywności anabolicznej mięśni. Zażywanie produktów zawierających w swoim składzie wyciągi z Różeńca zalecane jest u osób cierpiących na bezsenność. Poprawiają jakość snu i niwelują objawy chronicznego stresu.  Hamuje on również monoaminooksydazę (MAO)– enzym odpowiedzialny za rozkład neuroprzekaźników – serotoniny, dopaminy, noradrenaliny w synapsach. Zwiększa tym samym stężenie amin biogennych w mózgu, przez co działa przeciwdepresyjnie.

Kolejnym bardzo ciekawym skutkiem wynikającym z zażywania preparatów z „arktycznym korzeniem” jest ochrona serca przed negatywnym wpływem amin katecholowych w warunkach stresu. Owe katecholaminy w dużym stężeniu podnoszą ciśnienie tętnicze krwi oraz przyspieszają akcję serca.

Rhodiola poprawia także funkcjonowanie tarczycy, pomaga w zaburzeniach erekcji u mężczyzn, reguluje cykl miesiączkowy.

Dodatkowo jest on bardzo dobrym przeciwutleniaczem, jak i działa antymitotycznie co znaczy, że hamuje podziały komórkowe. Daje to nadzieje na wykorzystanie wyciągów z Różeńca górskiego w terapii przeciwnowotworowej.

            Mechanizm działanie surowców roślinnych, w tym opisywanego w powyższym tekście „Arktycznego korzenia” zwanych adaptogenami nie jest do końca poznany. Wiadomo jednak, że mają one korzystny wpływ zarówno na układy enzymatyczne, jak i na gospodarkę hormonalną. Podnoszą odporność organizmu oraz normalizują funkcjonowanie organizmu. W dzisiejszym świecie każdego dnia jesteśmy narażeni na wyścig z czasem i ciągły stres, warto więc może pomyśleć o codziennej suplementacji Rhodiola rosea jako środka dodającego energii, siły i chęci do działania.

Bibliografia:

  1. Krajewska-Patan A., Dreger M., Górska-Paukszta M., Łowicka A., Furmanowa M., Mrozikiewicz PM : Rhodiola rosea L. (różeniec górski) – stan badań biotechnologicznych; Herba Polonica Vol. 51 No ¾ 2005, 51-64
  2. Tomasz Szafrański: Leki ziołowe w leczeniu depresji – aktualny stan wiedzy, Psychiatr. Pol. 2014; 48(1): 59–73
  3. Dr Henryk Różański : Różeniec – Rhodiola w ziołolecznictwie; Medycyna dawna i współczesna

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked