ZADBAJ O SWÓJ WZROK

Prawidłowe funkcjonowanie ludzkiego oka zależy od kondycji całego naszego organizmu oraz dostarczania wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Przewlekłe schorzenia narządu wzroku zaliczamy do chorób cywilizacyjnych. Niektóre z nich występują obecnie na skalę epidemiczną w krajach rozwiniętych, będąc główną przyczyną utraty wzroku u ludzi powyżej 65 roku życia. Źle zbilansowana dieta, stres, długie godziny spędzone przed monitorem komputera, promieniowanie UVB i wnikające do wnętrza oka UVA, wolne rodniki tlenowe oraz obciążenia genetyczne to główne czynniki temu sprzyjające.

Ludzkie oko jest jednym z najdelikatniejszych i najbardziej skomplikowanych narządów, w przypadku ochrony którego niezwykle istotna jest wczesna profilaktyka. Aby prawidłowo dbać o wzrok najczęściej zaleca się dodatkową suplementację składników o działaniu antyoksydacyjnym (luteina, zeaksantyna, witamina C i E, cynk, selen) oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Jest to poparte wieloletnimi badaniami klinicznymi nad terapią poszczególnych chorób gałki ocznej.

Najpopularniejszymi ze stosowanych substancji są luteina i zeaksantyna, czyli naturalnie występujące w przyrodzie żółte barwniki, należące do grupy karotenoidów.

Związki te gromadzą się w plamce żółtej siatkówki oka osłabiając negatywne działanie światła niebieskiego oraz promieniowania ultrafioletowego. Wspierają ją także w walce z wolnymi rodnikami tlenowymi. Chronią tym samym zewnętrzne segmenty fotoreceptorów przed ich niszczącym wpływem. Nasz organizm nie potrafi sam zsyntetyzować luteiny, dlatego aby dostarczyć optymalną jej ilość dla naszego wzroku musimy dostarczać ją wraz z pożywieniem albo odpowiednimi suplementami.

Dane światowych instytutów żywienia wskazują, że wartości dostarczanej luteiny w diecie są zdecydowanie poniżej prawidłowego poziomu. Co więcej, zbyt niski poziom owej substancji w tkankach oka może stanowić jeden z czynników rozwoju chorób związanych z zaburzeniami procesu widzenia takimi jak AMD (zwyrodnienie plamki żółtej) lub zaćma.

Unikatową rolę w procesie widzenia pełnią również wielonienasycone kwasy tłuszczowe (DHA,EPA), stanowiące budulec błon plazmatycznych fotoreceptorów podlegających nieustannemu zużywaniu i odnawianiu. Chronią one siatkówkę oka wraz z jej naczyniami krwionośnymi przed zmianami zwyrodnieniowymi. Ponadto przyspieszają usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii, w tym wolnych rodników. Ponieważ kwasy omega 3 także nie są produkowane w ludzkim ciele istnieje konieczność uzupełniania ich z pożywieniem zwłaszcza, że stanowią podstawę rozwoju oczu i mózgu oraz warunkują prawidłowe ich funkcjonowanie.

W utrzymaniu dobrej kondycji naszego narządu wzroku niezbędne są witaminy i mikroelementy.

Witamina E bierze udział w procesach naprawczych DNA oraz zabezpiecza kwasy tłuszczowe błony komórkowej przed ich utlenianiem. Z kolei witamina C inaktywuje wolne rodniki i pełni rolę ochronna przed szkodliwym wpływem światła słonecznego na siatkówkę oka. Witamina A natomiast jest konieczna w procesie tworzenia barwników fotoreceptorów siatkówki. Odpowiada za dobrą kondycję powierzchni gałki ocznej. Podobnie jak witamina C oraz E, należy do grupy antyoksydantów. Co ważne, jej niedobory prowadzą do ślepoty zmierzchowej (potocznie nazywanej kurzą ślepotą). Po drugie w skrajnych przypadkach wystąpić może zeskórnienie nabłonka rogówki i spojówki. Wraz z witaminą A w wytwarzaniu barwników wzrokowych w siatkówce oka udział bierze także cynk, a jego jony obecne są dodatkowo m.in. w dysmutazie nadtlenkowej neutralizującej wolne rodniki. Witaminy z grupy B natomiast odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie nerwu wzrokowego.

W suplementach diety zalecanych w okulistyce znaleźć można również wyciągi z liści miłorzębu japońskiego (Ginkgo biloba L.), które to usprawniają przepływ krwi w tętnicy ocznej oraz powszechnie znaną borówkę czernicę (Vaccinium myrtillus L.). Zawiera ona bowiem substancje stymulujące regenerację rodopsyny, czyli światłoczułego barwnika wzrokowego znajdującego się w pręcikach siatkówki, odpowiedzialnego za pochłanianie promieni światła.

Oczy to niezwykle delikatny narząd, szczególnie narażony na różnego rodzaju zmiany chorobowe. Dlatego więc powinniśmy dbać o prawidłową ich kondycję i dostarczać do organizmu istotne dla ich zdrowia substancje.

W końcu wzrok jest jednym z ważniejszych zmysłów, którymi obdarowała nas natura.

Bibliografia:

  1. Dr n. med. Piotr Loba, Prof. dr hab. n. med. Wojciech Omulecki; Suplementacja diety w chorobach oczu
  2. Wiktor B. SZOSTAK Dorota SZOSTAK-WĘGIEREK; Żywienie w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej; Przegląd Lekarski 2008 / 65 / 6 s.308-311
  3. Monika Drobek-Słowik, Danuta Karczewicz, Krzysztof Safranow; Potencjalny udział stresu oksydacyjnego w patogenezie zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem (AMD); Postepy Hig Med Dosw. (online), 2007; 61: 28-37
  4. dr n. med. Sylwia Krzemińska; Ochrona procesów widzenia; Farmakoterapia 2011/04
  5. Luteina i zeaksantyna – połączone siły w służbie dla zdrowia oczu; Marinex International V 2010

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked